Højtiderne og de almindelige feriedage, er et godt tidspunkt til at se på hvad der kan løfte forretningen til bedre indtjening. Det kan være en ny markedsføringsplan, nyt salgsmateriale eller udvikling af et helt ny produkt.

Her er nogle måder at styrke din virksomhed på, mens kunderne holder ferie.

Gennemgå dit regnskab.
Det er vigtigt at gennemgå dit regnskab og virksomhedens økonomi jævnligt. Se om virksomhedens udgifter er for høje. Hvilke poster kan man nedbringe uden at det går ud over ydelser og produkter. Analyser dine produkter og ydelser, og prioriter dem der sælger bedst, - typiske ting der kan optimeres på er:

  • Abonnementer - Aviser, software, internet m.m. 
  • Forsikringer, - Tag årligt en runde og undersøg om du kan få nedsat prisen, eller det kan betale sig at skifte leverandør
  • Bank - Betaler du for meget for din virksomhedskonto?

Brug dit online regnskabsprogram til at få overblik og spørg evt. din bogholder eller revisor til råd.

Tag dig tid til at gennemgå alt, så du får svar på de spørgsmål der kan give klarhed over økonomien.

Registrer din tid
Brug et program til at tidsregistrere dit reelle forbrug på dine opgaver. Dokumenter din tid. Det gør det nemmere at fakturere dine kunder.
Hvis du gør det rigtigt, kan du analysere dine kunder og finde ud af hvem der betaler for den reelle tid du bruger, og hvem der ikke gør. Så kan du afgøre hvilke kunder du skal prioritere.

Her i ferieperioden er der måske også tid til at følge op på om alt for den sidste periode er faktureret, - (Og hvis ikke så få gjort i en fart) :).


Planlæg din online markedsføring.
Gør dig synlig! Ingen betaler for dine varer og tjenester, medmindre de ved, at de eksisterer. Det er derfor vigtigt at markedsføre din virksomhed, så du kan få generet et større salg.

Find ud af hvilke sociale medier dine kunder bruger. Er det Facebook, Instagram, Google søgninger eller et helt fjerde medie. Lav et budget for hvor meget din virksomhed kan bruge på annonceringer på de sociale medier. Er det 1.000 kr., 5.000 kr., 20.000 kr. eller mere om måneden? Prøv med et mindre beløb til at starte med, og se hvordan konverteringen er. Hvor mange klik/visninger skal der til, før en kunde køber et produkt eller ydelse.

Det tager lidt tid at få lagt en plan og startet op, men det er det værd. Du vil hurtigt blive klogere på, hvilke ting der får din virksomhed til at vokse, når først det er sat i gang.

Du kan med fordel bruge de værktøjer facebook har, så du kan skrive dine posts nu, men få dem publiceret løbende henover den næste periode.

Planlæg året
Brug de ledige stunder til at planlægge et år frem. Hvor skal din virksomhed være om et år? Vil du gerne ansætte en eller flere medarbejdere til at varetage nogle af de daglige opgaver, så der bliver tid til at udvikle nye produkter? Skal du have flere indtægtskilder? Gennemtænk altid et nyt mål for året og realiserer det.